Promocje
Córka ladacznicy opr.tw.
Córka ladacznicy opr.tw.
9,50 zł 7,60 zł

Niepewność w analizie wypadków drogowych

Dostępność: brak towaru
Cena: 32,00 zł 32.00
Cena w innych sklepach: 32,00 zł
ilość egz
do schowka
Ocena: 0
Producent: Oficyna Wyd.Politechniki Warszawskiej
Kod produktu: 00_E3260

Opis

autor: Guzek Marek
rok wydania: 2016
ilość stron: 178
oprawa: miękka
format: B5
ISBN: 9788378145820
EAN: 9788378145820

 

Wypadki i kolizje drogowe są stałym elementem w ruchu drogowym. Podczas analizy zaistniałego wypadku (kolizji) jednym z jej elementów jest tzw. rekonstrukcja, a więc próba odtworzenia jego przebiegu. Jest to zadanie, w którym wykorzystywana jest wiedza z różnorodnych obszarów nauk. Wyniki rekonstrukcji opisane w postaci ekspertyzy (dokumentu zawierającego te wyniki oraz opis metodyki ich osiągnięcia) z punktu widzenia uczestników zdarzenia mogą mieć kluczowe znaczenie. Ze względu na cel bardzo ważnym zagadnieniem jest wiarygodność przedstawionej ekspertyzy. Istotna jest tu zarówno ocena kompetencji wykonujących ekspertyzę, jak i adekwatność stosowanych w procesie rekonstrukcji narzędzi oraz dobór wartości parametrów. Nieco innym zagadnieniem jest niepewność ekspertyzy. Większość z zakładanych wartości ma z góry tylko przybliżony charakter. Pojawia się więc pytanie – jaką dokładność mają określone w procesie rekonstrukcji wartości parametrów. Innymi słowy – jaka jest niepewność określenia istotnych z punktu widzenia celów rekonstrukcji wielkości. Ta tematyka jest podstawowym wątkiem tej pracy.

 

SPIS TREŚCI:

Wykaz ważniejszych oznaczeń 7

1. Wstęp 11
1.1. Wypadki drogowe, cele analizy wypadków drogowych 11
1.2. Pojęcie niepewności 13
1.3. Ogólne cele i zakres pracy 15

2. Problematyka niepewności w rekonstrukcji wypadków drogowych 18
2.1. Metody rekonstrukcji wypadków drogowych 18
2.1.1. Metody wykorzystujące modele matematyczne 18
2.1.2. Samochodowe „czarne skrzynki” 25
2.2. Źródła niepewności w rekonstrukcji wypadków drogowych 29
2.3. Przegląd literatury z zakresu niepewności w analizie wypadków drogowych 32
2.4. Szczegółowe cele i zakres pracy 35

3. Niepewność wyników obliczeń towarzyszących rekonstrukcji wypadków drogowych 37
3.1. Wprowadzenie 37
3.2. Podstawy teoretyczne siedmiu metod wykorzystywanych w pracy 37
3.2.1. Metoda wartości skrajnych (MWS) 39
3.2.2. Metoda różniczki zupełnej (MRZ) 40
3.2.3. Metoda różniczki zupełnej wyższego rzędu (MRZ2) 41
3.2.4. Metoda różnic skończonych (MRS) 43
3.2.5. Metoda probabilistyczna Gaussa (MPr) 44
3.2.6. Metoda wykorzystująca opis procesów stochastycznych (MPrSt) 45
3.2.7. Metoda Monte Carlo (MMC) 46
3.2.8. Inne metody pomocne przy wyznaczaniu niepewności wyników obliczeń 48
3.3. Przykładowe zastosowanie siedmiu metod do określenia niepewności wyników obliczeń towarzyszących rekonstrukcji wypadków drogowych 48
3.4. Porównanie siedmiu wykorzystywanych metod 58
3.5. Porównania obliczonej niepewności przy zastosowaniu różnych metod rekonstrukcji na przykładzie oceny pracy deformacji nadwozia 60
3.6. Problem niepewności metody rekonstrukcji (weryfikacja eksperymentalna) 66

4. Niepewność wybranych parametrów charakteryzujących działanie kierowcy 71
4.1. Badania kierowców pojazdów samochodowych 71
4.1.1. Cele badań kierowców 71
4.1.2. Metody badań kierowców 72
4.2. Wyniki pomiarów czasu reakcji kierowców 73
4.2.1. Badania z wykorzystaniem miernika czasu reakcji MCR 75
4.2.2. Badania z wykorzystaniem specjalnego stanowiska autoPW-T 77
4.2.3. Badania z wykorzystaniem symulatora jazdy samochodem autoPW 83
4.2.4. Badania poligonowe na torze 89
4.2.5. Porównanie czasu reakcji kierowców ocenianego czterema metodami 91
4.3. Ocena sposobu działania kierowców w sytuacjach zagrożenia wypadkowego 93
4.4. Ocena zachowania się kierowców w sytuacji wypadkowej 95
4.5. Ocena wpływu wybranych czynników na działanie kierowcy 97
4.5.1. Ocena wpływu wieku na czas reakcji kierowcy 98
4.5.2. Ocena wpływu alkoholu na sposób działania kierowcy 101
4.6. Rola kierowcy w realizacji manewru dynamicznej zmiany pasa ruchu 107
4.7. Podsumowanie dotyczące niepewności parametrów opisujących działanie kierowcy 115

5. Niepewność rekonstrukcji ruchu samochodu wykonywanej na podstawie zapisów rejestratorów typu EDR 117
5.1. Samochodowe rejestratory danych wypadkowych EDR 117
5.2. Źródła niepewności rekonstrukcji ruchu 120
5.3. Metoda badań 121
5.3.1. Model zapisów rejestratora EDR 122
5.3.2. Wykorzystywany model symulacyjny ruchu samochodu 126
5.3.3. Weryfikacja eksperymentalna modelu EDR 127
5.3.4. Model przetwarzania danych EDR 129
5.4. Eksperymentalna ocena dokładności rekonstrukcji ruchu samochodu 130
5.4.1. Rekonstrukcja procesu i parametrów hamowania w ruchu prostoliniowym 130
5.4.2. Rekonstrukcja dynamicznej zmiany pasa ruchu 133
5.5. Symulacyjna ocena wpływu wybranych czynników na dokładność rekonstrukcji ruchu 135
5.5.1. Odniesienie do wcześniejszych prac 135
5.5.2. Wpływ liczby rejestrowanych parametrów 135
5.5.3. Wpływ mikro- i makroprofilu drogi 138
5.5.4. Wpływ częstotliwości zapisów 142
5.5.5. Wpływ położenia rejestratora w pojeździe 143
5.5.6. Wpływ specyficznych cech ruchu samochodu (typu manewru) 145
5.6. Podsumowanie dotyczące dokładności rekonstrukcji ruchu samochodu na podstawie zapisów urządzeń EDR 148

6. Podsumowanie pracy 151

Bibliografia 155
Streszczenia 177

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl